30 abril, 2024

NADAL 2010: UN BRESSOL EN EL BALENCEIG DEL MAR…

EN EL NADAL DE  2010

25 DE DESEMBRE DE 2010

«UN BRESSOL ENMIG DEL BALENCEIG DEL MAR…»

ANY NOU 2011 / NAVIDAD 2010-AÑO NUEVO 2011 / WEIHNACHTEN 2010-NEUES JAHR 2011

NADAL 2010-ANY NOU 2011 / NAVIDAD 2010-AÑO NUEVO 2011 / WEIHNACHTEN 2010-NEUES JAHR 2011

S’incorpora al final d’aquesta felicitació nadalenca:

  • La selecció de tres peces musicals clàssiques que conformen un delicat CONCERT DE NADAL i
  • Un article sobre L’ORIGEN DE L’UNIVERS que un amic -tot fent-se ressò de la immensitat del mar de què parla la nadala- ens divulga per a la comprensió del tema…

BON NADAL 2010 MILLOR ANY NOU 2011

 

En aquest Nadal de 2010, us arriba el nostre record amb la figura simbòlica del mar que ens descobreix una gran quantitat d’aspectes metafòrics, com en són:

 

 

  • La imatge de la immensitat infinita de l’univers i el seu origen misteriós,
  • El principi cabdal de la vida i, fins i tot,
  • La representació psicològica de les turbulències del nostre inconscient.

 

I, per suposat, amb importants valors afegits, perquè:

  • El «Mare Nostrum» concentra -en el seu si, a la seva riba i a terra endins-, un gruix molt preuat de mites clàssics que, al llarg del temps, han contribuït a donar raó de la Transcendència a moltes generacions, per assadollar la incertesa del misteri que ens amara.
  • La «Mar Mediterrània» és un bressol en què si gronxen tots els tons blaus del cel i a on hi ressonen, no només el plor profund de l’aigua brava enfollida pels vents, sinó també el batec compassat d’un mar calmat a la manera d’un nou nat que somnia feliç i en pau.

Per això el poeta, en relació a la festa del Nadal, ens relliga avui el balanceig del mar juganer amb el misteri d’una tendra naixença:

 

 

ONES, ESCUMA I ESTRELLES,

EN EL SEU TELER DE CRISTALLS,

TEIXEIXEN PER ALS BOLCALLS

PUNTETES I SUAUS TELES.

LA LLUNA HI BRODA BRILLANTS

I EL MAR EN CISELLA UN SONALL

DE NACRE, ARGENTI CORALL.

SI AVUI EL TASTES, MARINER,

VEURAS QUE NO TÉ FEL NI SAL .

I en fer-nos ressò d’aquesta commemoració anyal, us desitgem unes bones festes, tot maldant perquè la nostra navegació temporal arribi al bressol d’un bon port.

 

Barcelona, Nadal de 2010

 

CONCERT NADALENC

Joan Sebastian Bach – Oratori de Nadal

FELIZ NAVIDAD 2010MEJOR AÑO NUEVO 2011

 

En esta Navidad de 2010, os llega nuestro recuerdo a través de la figura simbólica del mar que nos descubre una gran cantidad de aspectos metafóricos, tales como:

  • La imagen de la inmensidad infinita del universo y su origen misterioso,
  • El principio capital de la vida e, incluso,
  • La representación psicológica de las turbulencias de nuestro inconsciente

 

Y, por supuesto, con importantes valores añadidos, ya que:

  • El «Mare Nostrum» concentra -en sí mismo, a lo largo de su orilla y en tierra firme- un apreciado elenco de mitos clásicos que, a lo largo del tiempo, han explicitado la Trascendencia a muchas generaciones, para sosegar el misterio que nos envuelve.
  • El «Mar Mediterráneo» es como una cuna en la que se balancean todos los tonos azules del cielo y en donde resuena no sólo el llanto del agua embravecida por los vientos, sino también el latido acompasado de un mar sereno como un recién nacido que sueña feliz y en paz.

 

 

Por esto que el poeta, en relación con la fiesta de Navidad, hoy nos presenta el balanceo del mar juguetón con el misterio de un tierno nacimiento:

 

OLAS, ESPUMA Y ESTRELLAS,

EN SU TELAR DE CRISTALES,

TEJEN PARA LOS PAÑALES

PUNTILLAS Y BLANDAS TELAS.

LA LUNA HACE LENTEJUELAS.

Y EL MAR LABRA UN SONAJERO

DE NÁCAR, PLATA Y CORAL.

SI LO PRUEBAS, MARINERO,

HOY NO TIENE HIEL NI SAL.

Y al hacernos eco de esta conmemoración anual, os deseamos unas felices fiestas, intentando que nuestra navegación temporal llegue hasta la cuna de un buen puerto.

Barcelona, Nadal de 2010

 

 

FROHE WEIHNACHTEN 2010NEUES JAHR 2011

Zu Weihnachten 2010 kommt die Erinnerung an uns, und zwar durch das symbolische Motiv des Meers, welches einige methaphorische Aspekte hervorruft, wie bspw. das Bild von dem immensen Universum, sowie dessen mysteriösem Ursprung, den Beginn jeglichen Lebens oder sogar die psychologische Darstellung der emotionalen Turbulenzen unseres Unbewussten.

 

Darüber hinaus weist das Meer selbstverständlich weitere wichtige Zusatzwerte auf, denn:

  • Um das “Mare Nostrum” und den Mittelmeerraum i. w. S. ranken sich unzählige klassische Mythen, die vielen Menschengenerationen im Laufe der Zeit dabei geholfen haben, mit der Transzendenz umzugehen, was seinerseits auch zur Überwindung der Ungewissheit bzgl. des Mysteriums von Leben beigetragen hat.
  • Das “Mittelmeer” ist die Krippe, in der alle blauen Himmelstöne gewiegt werden und in der sowohl das dauernde Geheule des vom Wind aufgewühlten Wassers, als auch das rhythmische Rauschen des ruhigen Meers ertönen. Eine solche Ruhe ist nur mit dem seligen Schlaf eines Neugeborenen vergleichbar.

Auch der Poet ist sich dieses Vergleichs bewusst und somit, gerade wenn es weihnachtet, bringt er die leichte und wiegende Meeresbewegung mit dem Mysterium der Geburt Christi in Verbindung:

 

 

 

SCHAUM, WELLEN UND STERNE,

SITZEN AN IHREN KRISTALLENWEBSTÜHLEN,

UND BESTICKEN DIE FEINEN WINDELTÜCHER

MIT SPITZEN UND BORDÜREN.

MIT EDELSYEINNEN BESTICKT

DER MOND DEN DELICAKEN STOFF,

WÄHREND DAS MEER DIE RASSEL

AUS PERMUTTER, SILBER UND KORALLE MEISSELT.

SOLTES DU,OH SEEMANN, DAS RASSELSPIEL AUSPROBIEREN,

MERKST DU,ES «SCHMECKT» WEDWE BITTER NOCH SALZIG.

Durch diese Weihnachtsankündigung wünschen wir Euch frohe Feste und damit streben wir auch das Ziel an, im Rahmen unserer zeitlichen Fahrt in den sicheren Hafen zu gelangen.

Barcelona, Weihnachten 2010

PRESENTACIÓ D’UN ASSAIG SOBRE “L’ORIGEN DE L’UNIVERS”

EL ORIGEN DEL UNIVERSO.pdf

       PRESENTACIÓN DE UN ENSAYO SOBRE “EL ORIGEN DEL UNIVERSO”

DES D’UN VIATGE A TURQUIA…

… A UN ASSAIG SOBRE L’ORIGEN DE L’UNIVERS.pdf

No fa massa, amb el meu amic Luis Álvarez i arran d’un viatge a Turquia -en concret a la Capadòcia- vam repassar bibliografia sobre temes d’interès comú que des de l’estiu passat veníem comentant en la nostra trobada setmanal. En concret, sobre teories científiques que donaven un punt de llum al misteri de la nostra vida -que ve de molt lluny- sobre el planeta terra i, més en concret, sobre l’origen de l’univers.

No ha mucho, con mi amigo Luís Álvarez y, a propósito de un viaje a Turquía -en concreto a Capadocia- repasamos bibliografía sobre temas de interés común que desde el verano pasado veníamos comentando en nuestro encuentro semanal. En concreto, sobre teorías científicas que pretenden ofrecer un punto de luz al misterio de nuestra vida -que se origina en tiempos pretéritos- en el planeta tierra y, más concretamente, sobre el origen del universo.

SORPRESA PER A L’ASSAIG SOBRE EL TEMA L’ORIGEN DE L’UNIVERS.pdf

La veritat és que, passats els dies, vaig desentendre’m personalment del tema a causa d’altres quefers. I vet ací que, havent enviat o penjat a la meva plana web la ja tradicional nadala que tinc el gust de redactar per felicitar les festes que hom celebra durant el mes de desembre, el meu bon amic -en rebre-la-, m’obsequia amb una rastellera de planes concentrades informàticament en una aplicació anomenada pdf, a manera d’un article que ell mateix defineix com a divulgatiu, i que des de la meva perspectiva, constitueix més aviat un autèntic assaig sobre “L’origen de l’Univers”.

La verdad es que, habiendo pasado muchos días, me desentendí personalmente del tema a causa de otras obligaciones. Y, mira por donde que, habiendo enviado o subido a mi página Web la tradicional tarjeta navideña que tengo el gusto de redactar para felicitar las fiestas que se celebran durante el mes de diciembre, mi buen amigo, al recibirla, me obsequia con una retahíla de páginas concentradas informáticamente en una aplicación llamada pdf,  a la manera de un artículo que él mismo define como divulgativo, pero que desde mi propia perspectiva, constituye un auténtico ensayo sobre “El Origen del Universo”.

LA MITOLOGIA,

LA TEORIA DE LA RELATIVITAT I LA MECÀNICA CUÀNTICAL.pdf

L’article es va gestar, doncs, amb ocasió de la presentació i de les reaccions que es produïren arran del nou llibre, “El gran diseño” de Steven Hawking”.

L’autor de l’article, després de passejar-se per entre les diverses explicacions que s’han donat al llarg de la història sobre la concepció del món i la seva formació -des de la Mitologia fins el temps actual- se centra en la presentació de les modernes teories físiques: la Teoria de la Relativitat, de la Mecànica quàntica i d’algunes altres en relació a l’origen de l’univers, gràcies a les quals podem entendre més i millor el nostre món.

Generalment tenim una tendència, i n’estem acostumats, a endegar una interpretació de forma molt lineal i senzilla de les coses que ens envolten.

Per això mateix, pot arribar a desconcertar-nos, en gran mesura, l’escoltar o llegir afirmacions com les que he escatit de l’article del bon amic:

El artículo se gestó, pues, con ocasión de la presentación y de las reacciones que se produjeron del nuevo libro, “El gran diseño” de Steven Hawking. Y el autor del artículo, después de pasearse por entre las diversas explicaciones que se han dado a lo largo de la historia sobre laconcepción del mundo y su formación -desde la Mitología hasta nuestro tiempo- se centra en la presentación de las modernas teorías físicas: la Teoría de la Relatividad, de la Mecánica cuántica y algunas otras en relación al origen del universo, gracias a las cuales podemos entender más y mejor nuestro mundo.

Generalmente tenemos la tendencia, y de ello estamos acostumbrados, a iniciar una interpretación de forma muy lineal y sencilla respecto de las cosas que nos abarcan.

Por eso mismo, puede que nos quedemos desconcertados, en gran medida, al escuchar o leer afirmaciones como las que he seleccionado del artículo del buen amigo:

 

COM EL TEMPS S’ALLARGA I LA DISTÀNCIA S’ESCURÇA.pdf

El temps s’allargassa i la distància s’escurça en un objecte que es pugui desplaçar a una velocitat  propera a la de la llum…

El tiempo se alarga y la distancia se acorta en un objeto que se pudiera desplazarse a una velocidad cercana a la de la luz…

COM LA MASSA D’UN ASTRE DEFORMA L’ESPAI I EL TEMPS.pdf

La massa d’un astre deforma l’espai-temps de quatre dimensions, de tal manera que en els denominats forats negres ni tan sols la llum pot escapar-se de l’atracció dels quals…

La masa de un astro deforma el espacio-tiempo de cuatro dimensiones, de tal manera que en los denominados agujeros negros ni siquiera la luz puede escapar de su atracción…

COM LES PARTÍCULES ATÒMIQUES…

…PODEN PRESENTAR-SE EN DIFERENTS LLOCS A LA VEGADA.pdf

Les partícules atòmiques poden estar en presents en diferents llocs a la vegada…

Las partículas atómicas pueden estar presentes en diferentes lugares a la vez.

COM SEMPRE LES PARTÍCULES ATÒMIQUES APAREIXEN EN EL BUIT.pdf

En el buit poden aparèixer espontàniament les partícules que formen la matèria sense que hi hagi cap relació de causa-efecte…

En el vacío pueden aparecer espontáneamente las partículas que forman la materia sin que haya ninguna relación de causa-efecto…

EL ORIGEN DEL UNIVERSO.pdf

Aquest article, amb el rerefons de las teories modernes de la física abans susdites, esclareix tota les paradoxes citades i s’endinsa en una reflexió per donar resposta a qüestions com aquestes altres:

Este artículo, con el soporte de las teorías modernas de la física antes nombradas, aclara todas las paradojas anteriormente citadas y se adentra con una reflexión para dar respuesta a cuestiones como las que siguen:

LA CIÈNCIA I LA CREACIÓ.pdf

La ciència pot explicar l’origen de l’univers sense la intervenció d’un Creador?

La ciencia puede explicar el origen del universo sin la intervención de un Creador?

LA CREACIÓ I EL NO-RES.pdf

Què significa crear del no-res? Aquest concepte pot ser unívoc a la vegada per a la fe, la filosofia i la ciència? O potser no té res a veure-hi amb aquestes dimensions i esdevé equívoc?

Qué significa crear de la nada? Este concepto puede ser unívoco al mismo tiempo para la fe, la filosofía y la ciencia? O acaso no tiene nada que ver con estas dimensiones y resulta equívoco?

 

EL ORIGEN DE L’UNIVERS, SENSE LA INTERVENCIÓ DE DÉU…?.pdf

És possible que un creient cristià accepti les noves i modernes teories sobre l’origen de l’univers sense la presència d’un Déu creador?

Es posible que un creyente cristiano acepte las nuevas y modernas teorías sobre el origen del universo sin la presencia de un Dios creador?

 

LA CIÈNCIA I LES IMATGES DE DÉU.pdf

La ciència potser pot millorar les imatges que alguns creients tenen de Déu i, fins i tot, fer evolucionar  alguns dels articles dogmàtics de la fe cristiana?

La ciencia quizá podría mejorar las imágenes que algunos creyentes tienen de Dios e, incluso, proporcionar una evolución respecto de algunos artículos dogmáticos de la fe cristiana?

 

L’ARTICLE SOBRE L’ORIGEN DE L’UNIVERS ÉS UN ASSAIG.pdf

Totes aquestes qüestions i altres interrogants que apareixen en l’article, al llarg de la seva exposició, troben algun tipus de resposta. Per això que, des de la meva perspectiva, el tema desenvolupat pel meu amic en aquesta ocasió depassa la categoria d’un article qualsevol i se situa, mínimament, en el grau d’un veritable assaig.

Dins dels grans gèneres literaris n’hi ha de finalitat artística (com n’és la lírica, l’èpica i la dramàtica) i altres de finalitat utilitària (com en són la història, l’oratòria i la didàctica). A aquest punt volia arribar perquè, dins del subgènere didàctic, hi apareix l’assaig. I és que l’article del meu amic pot situar-se realment dins d’aquest subgènere literari -per altra banda introduït a la literatura castellana al segle XVIII gràcies al P. Feijoo-, perquè recorre fil per randa totes les característiques que vertebren i descriuen el concepte d’assaig:

Todas estas cuestiones y otros interrogantes que aparecen en el artículo, a lo largo de su exposición, encuentran algún tipo de respuesta. Por eso mismo que, desde mi personal perspectiva, el tema desarrollado por mi amigo en esta ocasión supera la categoría de un artículo cualquiera y se sitúa, por lo menos, en el grado de un verdadero ensayo.

Dentro de la clasificación de los géneros literarios los hay de finalidad artística (como la lírica, la épica i la dramática) y otros de finalidad utilitaria (como la historia, la oratoria y la didáctica)- A este punto quería legar porque, dentro del subgénero didáctico, aparece el ensayo. Y resulta que el artículo de mi amigo bien puede situarse realmente dentro de este subgénero literario –por otra parte introducido en la literatura castellana en el siglo XVIII por el P. Feijoo-, porque recorre minuciosamente cuantas características vertebran y describen el concepto de ensayo:

L’ASSAIG SOBRE L’ORIGEN DE L’UNIVERS…  

…RESULTA BEN DIDÀCTIC I INTERDISCIPLINAR.pdf

Un escrit didàctic en prosa amb una exposició aguda y original d’un tema científic, històric, religiós, social, artístic o de qualsevol altra disciplina.

Un escrito didáctico en prosa sobre una exposición aguda y original de un tema científico, histórico, religioso, social, artístico o de cualquier otra disciplina.

SOBRE L’ASSAIG DE L’ORIGEN DE L’UNIVERS.

QUINA CRÍTICA SE’N POT FER.pdf

No és ara el moment perquè jo emeti cap judici de valor de l’assaig sobre “El Origen del Universo”. Reservo la crítica als potencials lectors interessats. Per això, prefereixo que en polsar la icona que amaga la seixantena de planes en relació a l’obsequi del meu amic Luis Álvarez -“Un assaig sobre l’Origen de l’Univers”- casdascú/ca hi comprovi:

No es el momento oportuno para emitir personalmente un juicio de valor del ensayo sobre “El Origen del Universo”. Reservo cualquier crítica a los potenciales lectores interesados. Por todo ello, prefiero que al pulsar el icono que esconde las más de sesenta páginas en relación al obsequio de mi amigo Luís Álvarez -“Un ensayo sobre el Origen del Universo”- cada cual compruebe:

CAL DIFERENCIAR ELS CONCEPTES SOBRE…

…CIÈNCIA, FILOSIFIA I RELIGIÓ.pdf

L’exposició ordenada de tots el conceptes que giren al voltant del tema i que forçosament, pels objectius diferents que pretenen assolir (religió, ciència i filosofia), no poden aiguabarrejar-se de cap manera.

La exposición ordenada de todos los conceptos que giran alrededor del tema y que forzosamente, en relación a los objetivos diferentes que se pretenden conseguir (sea sobre la religión, trátese de la ciencia o se hable de filosofía), no pueden mezclarse de ninguna manera.

L’ASSAIG SOBRE L’ORIGEN DE L? UNIVERS ÉS FÀCIL D’ENTENDRE.pdf

L’esforç didàctic per fer entenedores totes les qüestions que sobrepassen l’abast d’un assaig adreçat a persones que no necessàriament han d’estar dotades d’una especialització sobre coneixements científics, filosòfics, religiosos o d’altre caire.

El esfuerzo didáctico para hacer asequibles todas las cuestiones que sobrepasan la finalidad de un ensayo orientado a personas que no necesariamente deben poseer una especialización sobre conocimientoscientíficos, filosóficos, religiosos, o de otra disciplina.

L’ASSAIG SOBRE L’ORIGEN DE L’UNIVERSO…

…DISPOSA DE BIBLIOGRAFIA CIENTÍFICA.pdf

La humilitat que destil·la tot el procés de recerca davant de la complexitat immensa del tema i que ha calgut dotar-se d’una bibliografia important per tal d’escatir el pensament d’autors diversos i comparar positures extremes amb la finalitat de superar-les o -si es dóna el cas- de sintetitzar-les i buscar, quan ha estat factible, un sincretisme que, amb la aportació de la dèbil o més potent lluminària d’alguns, es pugui avançar millor pel camí, encara boscós i fosc, fins al desvetllament del misteri que plana si és que això resulta possible.

La humildad que destila todo el proceso de búsqueda ante la complejidad inmensa del tema y que ha sido necesario dotarse de una bibliografía importante para recoger el pensamiento de autores diversos y comparar posturas extremas con la finalidad de superarlas o -dado el caso- de sintetizarlas y buscar, en lo posible, un sincretismo que, con la aportación de la débil o más potente luminosidad de algunos, se pueda avanzar más y mejor por el camino, todavía selvático y oscuro, hasta lograr el descubrimiento del misterio establecido si ello deviene posible.

L’ASSAIG SOBRE L’ORIGEN DE L’UNIVERS…

…ENS APORTA UNES CONCLUSIONS ASSENYADES.pdf

L’encert d’oferir, al final del treball, unes conclusions que són el fruit intel·ligent del qui ha elaborat un tema molt profund i d’una gran densitat científica enfront dels tòpics que malaurada i dissortadament, sobre l’origen de l’univers, encara corren entre l’imaginari comú del segle XXI.

El acierto en ofrecer, al final del trabajo, unas conclusiones que vienen a ser el fruto inteligente de quien ha elaborado un tema muy profundo y de una gran densidad científica ante los tópicos que desgraciadamente, sobre el origen del universo, todavía circulan por entre el imaginario común del siglo XXI.

UN GRAN AGRAÏMENT

I

UNA VALORACIÓ SOBRE L’ASSAIG DE L’ORIGEN DE L’UNIVERS.pdf

He d’explicitar a l’amic Luis Álvarez el meu personal agraïment per les hores que ha amagat dins de cada una de les planes senzilla i minuciosament treballades.

I, atès que no sóc ningú per atorgar al treball un “cum laude” [amb lloança], sí que hi consigno la sentència llatina del “finis coronat opus”[el final corona tot l’artícle o assaig]. Sense que -evidentment- es pugui dir que l’objectiu de l’assaig tingui cap final. Ans al contrari, l’assaig queda obert cap al futur perquè la religió (en la seva dimensió de fe intel·ligent o raonable), la ciència (des del seu mètode propi i els descobriments fefaents) i la filosofia (en atendre l’exercici del seu objecte definitori) segueixin penetrant el repte del misteri que ens envolta.

 He de explicitar al amigo Luís Álvarez mi agradecimiento personal por las horas que  ha escondido dentro de cada una de las páginas del tema minuciosamente trabajado.

Y, puesto que no soy nadie para otorgar al trabajo un “cum laude”[con alabanza], sí que quiero consignar aquella sentencia latina del “finis coronat opus”[el final corona todo el artículo o ensayo]. Sin que, evidentemente, se pueda decir que el objetivo de dicho ensayo tenga un final y se de por concluido. Al contrario, el ensayo queda abierto hacia el futuro insospechado porque tanto la religión (en su dimensión de fe inteligente o razonable), como la ciencia (desde su método propio y los descubrimientos palpables) y la filosofía (al atender el ejercicio de su objeto definitorio), deben seguir penetrando el reto del misterio que nos circunda o abarca.

CAL LLEGIR AMB BONA DISPOSICIÓ AQUEST ASSAIG

SOBRE L’ORIGEN DE L’UNIVERS.pdf

Finalment, tot i que el treball d’assaig sobre “El Origen del Universo” pot intuir-se com dificultós i dur en la seva lectura, n’hi ha prou en llegir la carta del seu autor que l’encapçala i a mi mateix adreçada, per adonar-se que el text gaudeix també d’una prosa formal entenedora i simpàtica:

Finalmente, aún cuando este trabajo de ensayo sobre “El Origen del Universo” puede intuirse como dificultoso y duro en el ejercicio de su lectura, basta leer la carta con que el autor lo encabeza, y a mi mismo dirigida, para darse cuenta que el texto goza también de una prosa formal inteligible y simpática:

“Ha pasado un año desde la primera experiencia divulgativa de “La mítica cueva de Belén”.

Veo que este año me vuelves a ofrecer en bandeja un tema de interés, extraído de tu felicitación navideña, la cual sigue inspirándose en los magníficos cuadros pintados por la artista de tu madre.

Este año es el mar, con sus olas, espuma y estrellas, lleno de vida y de muerte, de historias humanas, tragedias, aventuras, batallas, metáforas y misterios.

Me ha gustado esta frase de tu felicitación: «El mar nos descubre aspectos metafóricos, como la imagen de la inmensidad infinita del universo y su origen misterioso». Me parece que es un buen tema para profundizar, reflexionar y divulgar: El origen del universo. Tema actual, gracias al éxito mediático del científico Hawking, pero controvertido y complejo, con cargas de profundidad emotivas e ideológicas porque tocan las raíces de la fe cristiana, Dios y la creación, en disputa con la ciencia.

Me he lanzado a bucear en las profundidades de ese océano cósmico para hacer una presentación equilibrada de su origen, entre la fe y la ciencia, que te ofrezco a ti y a los lectores en este artículo.

 

BONES FESTES DE NADAL 2010 – 2011…!

[En clicar l’enunciat -ut supra- que manifesta els bons desitjos, s’obrirà el contingut del principals esdeveniments de l’any 2010]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *